Gmina Sułów
„Książki naszych marzeń”
W ramach Rządowego programu wspierania w 2015 r. organów prowadzących szkoły podstawowe i szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w obszarze rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży - "Książki naszych marzeń" – wszystkie szkoły dla których Gmina Sułów jest organem prowadzącym otrzymały maksymalne kwoty wsparcia, tj.:
Szkoła Podstawowa w Kol. Tworyczów – 1000,00 zł,
Szkoła Podstawowa w Zespole Szkół w Sułowie – 1300,00 zł
Szkoła Podstawowa w Zespole Szkół w Michalowie – 1300,00 zł
Czas trwania programu:
- Program rządowy będzie realizowany w części merytorycznej w całym roku szkolnym 2015/2016, a w części finansowej w roku budżetowym 2015.
Główny cel programu:
Wspieranie organów prowadzących szkoły podstawowe oraz ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia w zakresie rozwijania kompetencji czytelniczych uczniów i indywidualnych zainteresowań poprzez promowanie czytelnictwa oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania.
Cele szczegółowe programu:
1) doposażenie biblioteki szkolnej w książki o tematyce bliskiej współczesnym doświadczeniom uczniów w poznawaniu i rozumieniu otaczającego świata;
2) promowanie czytelnictwa wśród uczniów szkół podstawowych;
3) wzbogacanie oferty bibliotek szkolnych w książki wybrane przez uczniów – atrakcyjne dla nich;
4) urozmaicenie realizacji programów nauczania przez zapewnienie uczniom atrakcyjnej oferty lekcji bibliotecznych;
5) rozwijanie samorządności uczniowskiej przez umożliwienie uczniom wpływania na kształtowanie księgozbioru biblioteki szkolnej;
6) rozwijanie współpracy bibliotek szkolnych z bibliotekami publicznymi.
Formy realizacji programu:
1) zakup z wykorzystaniem środków z dotacji celowej książek niebędących podręcznikami w celu wzbogacenia zasobów biblioteki szkolnej o pozycje pozostające w sferze zainteresowań uczniów i jednocześnie służące realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego (w procesie planowania zakupów wskazany jest udział przedstawicieli biblioteki publicznej oraz organów przedstawicielskich uczniów, nauczycieli i rodziców);
2) stworzenie warunków organizacyjnych umożliwiających efektywniejsze realizowanie podstawy programowej kształcenia ogólnego, zwłaszcza w zakresie edukacji czytelniczej i medialnej, między innymi przez wypożyczanie uczniom książek na okres ferii letnich i zimowych;
3) współpracę bibliotek szkolnych z publicznymi dla lepszej realizacji zadań obu instytucji między innymi poprzez organizowanie wydarzeń czytelniczych (zorganizowanie, w miarę możliwości wspólnie z biblioteką publiczną, przynajmniej jednego wydarzenia czytelniczego promującego czytelnictwo, np.: spotkania z twórcami literatury dziecięcej i młodzieżowej, spotkania z rodzicami na temat wpływu czytania na rozwój dzieci, prowadzenia zajęć edukacyjnych metodą projektu z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej, itp.).
Szkoły biorące udział w realizacji programu są zobowiązane do:
1) podjęcia współpracy z bibliotekami publicznymi i publicznymi bibliotekami pedagogicznymi, obejmującej:
a) konsultowanie planowanych zakupów książek,
b) wymianę informacji o imprezach promujących czytelnictwo;
2) zorganizowanie co najmniej 2 wydarzeń promujących czytelnictwo z udziałem uczniów;
3) uwzględnienie tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci podczas zorganizowanego przez szkołę co najmniej jednego spotkania z rodzicami;
4) zrealizowanie co najmniej jednego projektu edukacyjnego na oddział w szkole z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej;
5) dostosowanie organizacji pracy bibliotek szkolnych do potrzeb uczniów, w szczególności poprzez umożliwienie im wypożyczania książek również na okres ferii zimowych i letnich.
Monitorowanie i ocena programu:
1) Bieżące monitorowanie realizacji programu rządowego prowadzi minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, za pośrednictwem kuratorów oświaty, który może występować do szkół uczestniczących w programie, organów prowadzących, wojewodów oraz ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego o wypełnienie i przekazanie drogą elektroniczną ankiet dotyczących realizacji programu.
- Efekty realizacji programu będą monitorowane między innymi za pomocą następujących mierników:
a) liczbę wydarzeń czytelniczych w szkole w trakcie trwania programu;
b) liczbę lekcji bibliotecznych, połączonych z promocją książek zakupionych w ramach programu;
c) liczbę wypożyczeń przypadających na jeden tytuł z nowo zakupionych książek;
d) ogólną liczbę wypożyczeń z biblioteki szkolnej w okresie od dnia 1 września 2015 r. do dnia 30 maja 2016 r.;
e) ogólną liczbę wypożyczeń w analogicznym okresie w poprzednim roku szkolnym.
- Organy prowadzące szkoły sporządzą, na podstawie sprawozdań szkolnych, i przedłożą, w nieprzekraczalnym terminie do 15 czerwca 2016 r., wojewodzie sprawozdanie, dotyczące realizacji programu rządowego zawierające:
a) zestawienie ilościowo-wartościowe wydatków dokonanych w ramach programu;
b) wnioski z realizacji programu rządowego.