„Książki naszych marzeń”

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
2 października 2015

W ramach Rządowego programu wspierania w 2015 r. organów prowadzących szkoły podstawowe i szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w obszarze rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży - "Książki naszych marzeń" – wszystkie szkoły dla których Gmina Sułów jest organem prowadzącym otrzymały maksymalne kwoty wsparcia, tj.:

Szkoła Podstawowa w Kol. Tworyczów – 1000,00 zł,

Szkoła Podstawowa w Zespole Szkół w Sułowie – 1300,00 zł

Szkoła Podstawowa w Zespole Szkół w Michalowie – 1300,00 zł

Czas trwania programu:

  1. Program rządowy będzie realizowany w części merytorycznej w całym roku szkolnym 2015/2016, a w części finansowej w roku budżetowym 2015.

Główny cel programu:

Wspieranie organów prowadzących szkoły podstawowe oraz ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia w zakresie rozwijania kompetencji czytelniczych uczniów i indywidualnych zainteresowań poprzez promowanie czytelnictwa oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania.

Cele szczegółowe programu:

1)      doposażenie biblioteki szkolnej w książki o tematyce bliskiej współczesnym doświadczeniom uczniów w poznawaniu i rozumieniu otaczającego świata;

2)      promowanie czytelnictwa wśród uczniów szkół podstawowych;

3)      wzbogacanie oferty bibliotek szkolnych w książki wybrane przez uczniów – atrakcyjne dla nich;

4)      urozmaicenie realizacji programów nauczania przez zapewnienie uczniom atrakcyjnej oferty lekcji bibliotecznych;

5)      rozwijanie samorządności uczniowskiej przez umożliwienie uczniom wpływania na kształtowanie księgozbioru biblioteki szkolnej;

6)      rozwijanie współpracy bibliotek szkolnych z bibliotekami publicznymi.

Formy realizacji programu:

1)      zakup z wykorzystaniem środków z dotacji celowej książek niebędących podręcznikami w celu wzbogacenia zasobów biblioteki szkolnej o pozycje pozostające w sferze zainteresowań uczniów i jednocześnie służące realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego (w procesie planowania zakupów wskazany jest udział przedstawicieli biblioteki publicznej oraz organów przedstawicielskich uczniów, nauczycieli i rodziców);

2)      stworzenie warunków organizacyjnych umożliwiających efektywniejsze realizowanie podstawy programowej kształcenia ogólnego, zwłaszcza w zakresie edukacji czytelniczej i medialnej, między innymi przez wypożyczanie uczniom książek na okres ferii letnich i zimowych;

3)      współpracę bibliotek szkolnych z publicznymi dla lepszej realizacji zadań obu instytucji między innymi poprzez organizowanie wydarzeń czytelniczych (zorganizowanie, w miarę możliwości wspólnie z biblioteką publiczną, przynajmniej jednego wydarzenia czytelniczego promującego czytelnictwo, np.: spotkania z twórcami literatury dziecięcej i młodzieżowej, spotkania z rodzicami na temat wpływu czytania na rozwój dzieci, prowadzenia zajęć edukacyjnych metodą projektu z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej, itp.).

Szkoły biorące udział w realizacji programu są zobowiązane do:

1) podjęcia współpracy z bibliotekami publicznymi i publicznymi bibliotekami pedagogicznymi, obejmującej:

a)  konsultowanie planowanych zakupów książek,

b)  wymianę informacji o imprezach promujących czytelnictwo;

2)      zorganizowanie co najmniej 2 wydarzeń promujących czytelnictwo z udziałem uczniów;

3)      uwzględnienie tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci podczas zorganizowanego przez szkołę co najmniej jednego spotkania z rodzicami;

4)      zrealizowanie co najmniej jednego projektu edukacyjnego na oddział w szkole z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej;

5)      dostosowanie organizacji pracy bibliotek szkolnych do potrzeb uczniów, w szczególności poprzez umożliwienie im wypożyczania książek również na okres ferii zimowych i letnich.

Monitorowanie i ocena programu:

1)      Bieżące monitorowanie realizacji programu rządowego prowadzi minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, za pośrednictwem kuratorów oświaty, który może występować do szkół uczestniczących w programie, organów prowadzących, wojewodów oraz ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego o wypełnienie i przekazanie drogą elektroniczną ankiet dotyczących realizacji programu.

  1. Efekty realizacji programu będą monitorowane między innymi za pomocą następujących mierników:

a)      liczbę wydarzeń czytelniczych w szkole w trakcie trwania programu;

b)      liczbę lekcji bibliotecznych, połączonych z promocją książek zakupionych w ramach programu;

c)      liczbę wypożyczeń przypadających na jeden tytuł z nowo zakupionych książek;

d)     ogólną liczbę wypożyczeń z biblioteki szkolnej w okresie od dnia 1 września 2015 r. do dnia 30 maja 2016 r.;

e)      ogólną liczbę wypożyczeń w analogicznym okresie w poprzednim roku szkolnym.

  1. Organy prowadzące szkoły sporządzą, na podstawie sprawozdań szkolnych, i przedłożą, w nieprzekraczalnym terminie do 15 czerwca 2016 r., wojewodzie sprawozdanie, dotyczące realizacji programu rządowego zawierające:

a)      zestawienie ilościowo-wartościowe wydatków dokonanych w ramach programu;

b)      wnioski z realizacji programu rządowego.